Brev:
Er min datter på 13 mdr. for tyk?
2. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Er min datter på 13 mdr. for tyk?
Hej Helen
Jeg har en lille datter på næsten 13 måneder. Vi har lige været til 12 måneders undersøgelse hos lægen - hun vejer 13,2 kilo og er 84 cm lang. Vi kan jo godt se at hun er lidt godt i stand, og det blev da også, med et glimt i øjet, kommenteret af lægen.
(som dog ikke mente der skulle gøres noget ved det)
Hun er iøvrigt altid glad, trives og har lige lært at gå
Hendes søster på nu 3 år, var på samme tid 12 cm kortere og vejede kun 9 kilo.
Derfor kan jeg ikke lade være med at være lidt bekymret for om hun er for tyk? og om det måske vil forfølge hende. Min mand og jeg er begge normalvægtige.
Hun har en forrygende appetit og spiser således:
Morgen: en god portion havregrød (1dl. gryn 1dl. vand 1dl. mælk) med lidt smør og en lille teske sukker
Formiddag og frokost: mad i vuggestuen
Eftermiddag ved 17.00 tiden: Som regel en rugbrød med leverpostej, smørreost, banan, tomat eller lign.
Aften når vi spiser ved 19.00 tiden får hun mad med os, men spiser som regel ikke så meget her. Men indimellem er hun sulten her også
Ved puttetid en flaske mælk eller vælling (jeg ved godt at den skal tages fra hende, men det er så hyggeligt :-))
Hun tilbydes vand til måltiderne - og ind imellem lidt mælk.
Jeg er opmærksom på ikke at give hende kiks, kager og lign. men holde mig til brød, frugt og måske riskiks.
Hun siger aldrig nej til mad, ikke engang når hun er syg :-)
Skal jeg være opmærksom på andet? eller er det bare helt fint at være så buttet som 1 årig?
Hendes vækstkurve bevæger sig iøvrigt op og ned i ryk, med store spring ved 6 og 12 måneder. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan se at hun følger nogen kurve.
Hun vejede kun 3 kilo ved fødslen så hun er kommet godt efter det.
Ser frem til at høre fra dig